قابلیت دیده شدن واحدهای تجاری

قابلیت دیده شدن یک فروشگاه در بین دیگر واحدهای تجاری یکی از مهم ترین فاکتورها برای افزایش میزان فروش آن واحد محسوب می شود. به همین دلیل تمام مدیران فروشگاه ها و حتی مدیران مراکز تلاش می کنند تا به هر شکل ممکن در خاطر مشتریان خود باقی بمانند. اگرچه اصل همجواری موجب افزایش پاخور واحدهای تجاری می گردد  ولی فروشگاه هایی که به تنهایی در حاشیه اتوبان ها و یا پارک ها قرار دارند نیز به دلیل بهتر دیده شدن و فراوانی جای پارک وسایل نقلیه دارای پاخور بسیار خوبی می باشند. البته تمام واحدها نمی توانند در حاشیه اتوبان ها واقع شوند به عنوان نمونه فروشگاه های شهری در بین انبوه فروشگاه های مشابه واقع شده اند. اگر اجتماع مانع دیده شدن شود، بی تردید میزان فروش آن واحد کاهش خواهد یافت. عوامل متعددی می تواند میزان دیده شدن یا دیده نشدن یک واحد تجاری را افزایش دهد که می توان آنها را در دو گروه دسته بندی نمود:

الف- محل واقع شدنمحل واقع شدن یک فروشگاه اعم از واحدهایی که به طور مستقل در حاشیه معابر شهری واقع شده و یا داخل یک مرکز خرید قرار گرفته­اند تاثیر بسزایی در میزان دیده شدن آنها خواهد گذاشت. از نظر مشاوران املاک تجاری محل واقع شدن یک واحد تجاری می تواند موجب افزایش و یا کاهش قیمت و اجاره بهای آن واحد باشد. مصادیق این ارزشیابی به شرح زیر می باشند:

  •     فروشگاه های واقع شده در معابر اصلی به ویژه معابری که عرض گذر آنها از بیست متر فراتر رود از قابلیت دیده شدن بیشتری نسبت به واحدهای واقع در معابر با عرض کمتر است. این قابلیت یک ارزش محسوب شده لذا قیمت فروش یا اجاره بهای آن از دیگر واحدهایی که فاقد این ویژگی می باشند، بیشتر خواهد بود.
  •  یکی از تئورهای مرتبط با لوکیشن واحدهای تجاری به “تئوری نقطه مرکزی” معروف می باشد. به اعتبار این تئوری واحد هایی که در مرکز یک معبر اصلی واقع می شوند بیشتر دیده شده و پاخور بیشتری نسبت به دیگر نمونه ها دارند.
  • در مراکز خرید جدید، واحدهای واقع شده در نزدیکی و یا جنب واحدهای لنگری(anchor) امتیاز بیشتری در مقایسه با دیگر واحدها برخوردارند. واحدهای لنگری متعدد و متنوع می باشند و تنها به هایپر مارکت و یا سوپر مارکت یک مرکز خرید محدود نمی شود.
  • واقع شدن در میدان نیز یکی دیگر از موارد امتیاز به حساب می آید زیرا آدرس دهی را ساده تر ی کرده و مشتریان با راحتی بیشتری می توند آن فروشگاه را پیدا کنند.
  • واقع شدن در طبقه همکف نیز یکی از عوامل در تعیین اجاره بها و فروش به حساب می آید. یه تعبیر این ارزش، مشتریان به دلیل تنبلی به فروشگاههای طبقه همکف، رغبت بیشتری نشان میدهند.
  • واقع شدن در تقاطع نیز دلیل دیگری برای قابلیت دیده شدن بیشتر محسوب می شود. ریال این نوع فروشگاه ها می توانند ویترین بیشتری در مقایسه با فروشگاه های هم سایز خود که در تقاطع نگرفته اند داشته باشند. لذا نمایش کالا در این فروشگاهها راحت تر و کامل تر انجام می شود. بدیهی است  فروشگاه های واجد چند فاکتور یاد شده بالا از ارزش مضاعفی برخورد خواهند بود.
  • برخی از واحدهای تجاری علی ر غم برخورداری از امتیازت متعدد به دلیل واقع شدن در کنار یا پشت موانع طبیعی و یا مصنوعی به خوبی دیده نمی شوند. این موانع شامل ستون و پلکان برای واحدهای واقع در مرکز خرید ویا درختان قطور، تابلوهای بزرگ و پل هوایی برای واحدهای کنار گذر می­شوند. واقع شدن در طبقات منفی یا مثبت نیز یکی دیگر از عوامل کاهنده ارزش یک واحد تجاری محسوب می شود.

ب- برخورداری از وجوه تمایز دیگر: ارتفاع یک واحدتجاری نیز از فاکتورهای ارزشیابی واحد محسوب می شود. به عبارت دیگر هنگام ارزشیابی علاوه بر مساحت،  به حجم یک واحدتجاری نیز توجه می شود. حجم بیشتر؛ امکان بی نیازی از انبار کالا، ایجاد یک فضای خصوصی داخل واحد، تامین بالکن و در نهایت افزایش کارائی را به دنبال خواهد داشت.

در ارزشیابی یک ملک تجاری به نسبت طول به عرض نیز توجه می شود، هر چه میزان طول یک واحد نسبت به عرض (یا عمق) بیشتر باشد. قابلیت دیده شدن داخل فروشگاه بیشتر خواهد شد و امکان ارائه ویترین و تابلوی بزرگتر برای فروشگاه فراهم می گردد.

معماری نما و فضای داخلی نیز از فاکتورهای تمایز یک فروشگاه محسوب می شود که می تواند آدرس دهی و جذابیت آن واحد را تسهیل نماید. علاوه برآنواقع شدن در نزدیکی آسانسور و پله برقی و یا مکان های خدمات رسانی نظیر خودپردازها نیز مزیت محسوب می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *