طرح کسب و کار

انواع طرح های کسب و کار

اگر در تجارت هستید، طرح کسب و کار شما به موضوعاتی مانند فرایند تولید و سرمایه گذاری در ماشین آلات نمی پردازد؛ شما باید تأکید بیشتری برای بدست آوردن منابع مالی به منظور تدارکات، شبکه فروش و تأمین مالی کالاهایی که قصد تجارت آنها را دارید بکنید. ترکیب محصولات و خدمات نیز می تواند بر روی طرح کسب و کار شما اثر بگذارد. در هر صورت طرح کسب و کار شما بایستی موضوعات استانداردی مانند توسعه منابع انسانی و بازار را پوشش دهد.

مالکیت انفرادی

اگر مالک انحصاری یک کسب و کار کوچک هستید، احتمالاً خودتان باید طرح کسب و کارتان را آماده سازید. برای یک کسب و کار کوچک، اندازه پیچیدگی و تلاشی که صرف طرح کسب و کار می شود، بایستی در قالب محدودیت ها حفظ شود؛ در چنین حالتی طرح کسب و کار باید اتکای زیادی بر روی شخص خودتان داشته باشد. ممکن است اطلاعات مالی مشخصی به منظور آنکه حمایت شما را در تخصیص بخش مشخصی از منابع مالی تان در کسب و کار مورد نظر نشان دهد، نیاز باشد.شما همچنین باید اطلاعات مشخصی در ارتباط با هر یک از دارایی های غیرمادی شخصی خود که برای استفاده از آن ها در کسب و کارتان برنامه ریزی کرده اید، فراهم سازید.

نگاهی نیز به این مقاله داشته باشید

ایجاد پروژه مهندسی

شرکت های فراملیتی

طرح کسب و کار یک شرکت فراملیتی با حجم فروش سالیانه چند میلیارد دلار به طور طبیعی بر روی موضوعاتی که برای یک شرکت با گردش مالی سالیانه چند میلیون دلار مطرح است، تأکید ندارد.

موضوعاتی که در یک طرح کسب و کار یک شرکت فراملیتی مورد توجه قرار می گیرد:

  • استراتژی های ارتقاء جایگاه جهانی شرکت
  • توسعه از طریق تصاحب سایر شرکت ها و یا ادغام با آن ها
  • تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصاد کلان جهانی و سیاست های داخلی که احتمالاً بر روی یک کسب و کار تأثیر می گذارند
  • پیش بینی روند درازمدت امور در زمینه مسائل جمعیتی، اجتماعی و رفتار مصرف کنندگان
  • برنامه درازمدت توسعه محصولات (5 تا 10 سال یا فراتر از آن)
  • ارتباطات با دولت و کسب پشتیبانی های سیاسی

موضوعاتی که اهمیت کنتری دارند:

  • روش های تولید، چنین شرکت هایی معمولاً انواع مختلفی از محصولات را تولید می نمایند
  • تاکتیکهای فروش که می تواند از قاره ای به قاره دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد
  • سیاستهای مربوط به کارکنان (به استثناء در مورد مدیریت عالی در کشورهای مختلف)

طرح کسب و کار بخشی

طرح یک بخش از یک کسب وکار بزرگ از طرح کسب و کار یک شرکت مستقل زیاد متفاوت نیست. بهرحال، علاوه بر موضوعات استانداردی که در طرح کسب و کار به ان پرداخته می شود (تولید، فروش، منابع و …) چنین طرحی باید تمامی موضوعات پیش رو را پوشش داشته و با سایر واحدها و بخش های شرکت همانگی و هم افزائی داشته باشد.

کسب و کارهای در حال ایجاد

اگر در حال ایجاد کسب و کار هستید، بدلیا آنکه سابقه کار و عملکرد قبلی ندارید، با چالش خاصی روبرو هستید. در چنین شرایطی باید عمدتاً بر توانایی های خود، همکاران و شرکاء و امکانات بالقوه ای که برای موفقیت کسب و کارتان دارید، تأکید کنید. شما باید طرح کسب و کارتان را طوری تهیه کنید که کلیه کسانی که طرح کسب و کارتان را می خوانند، متقاعد شوند که ایده و کسب و کار شما با موفقیت روبرو خواهد شد.

توسعه اساسی کسب و کار موجود

اگر طرح کسب و کار شما با هدف اصلی تأمین مالی به منظور توسعه کسب و کار فعلی فعلی تهیه می شود، دو موضوع ذیل باید بطور مناسب پوشش داده شود:

  • بازار مورد هدف بالقوه امکان رشد دارد
  • با توجه به سوابق عملکردی و قدرت رقابت، شرکت شما به منظور کسب سهام قابل ملاحظه ای از بازار فوق، دارای موقعیت مناسبی است.

پروژه های خاص

ممکن است شما تصمیم به سرمایه گذاری روی پروژه مشخصی هستید مانند پروژه هایی شبیه ذیل:

  • گشایش یک شعبه فرعی یا مرکز درآمد در کشورهای خاص در خارج
  • شروع یک واحد جدید برای مجموعه ای از خدمات یا محصولات جدید
  • و …

برای چنین طرح کسب و کاری علاوه بر ارائه اطلاعات جامع در مورد کل شرکت، طرح کسب و کار شما باید عمدتاً بر روی کار مشخص جدیدی که برنامه ریزی می کنید متمرکز شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *