انواع مراکز خرید

بنا تعریف انجمن بین المللی مراکز خرید(international council of shopping center) گروهی از خرده فروشان و دیگر بنگاه های تجاری بازرگانی که به عنوان یک واحد، برنامه ریزی شده، توسعه یافته، مالکیت یافته و مدیریت می شوند مرکز خرید خوانده می شودکه دارای پارکینگ هم می باشند.

از دیدگاه انجمن بین المللی مراکز خرید، انواع مراکز خرید موجود در جهان شامل هشت گروه زیر می شوند:

  • مرکز خرید محله ای Neighborhood Centre
  • مرکز خرید ناحیه ایCommunity Centre
  • مرکز خرید منطقه ای Regional Centre
  • مرکز خرید فرامنطقه ای Super Regional Centre
  • مرکز خرید مد/ اختصاصی Fashion/ Specialty Centre
  • مرکز خرید بی رقیب Power Centre
  • مرکز خرید با گرایش فرهنگی هنریThemes/Festival Centre
  • مرکز خرید شعب/ نمایندگی ها Outlet Centre

این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود.

روش های تعیین حوزه نفوذ مرکز تجاری

شرح مفصل هر یک از انواع مراکز خرید فوق الذکر به شرح زیر است. فراموش نشود که تمام نمونه های تشریح شده مناسب با میزان پاخور، از امکان پارک خودرو نیز برخوردار می باشند.

  • مرکز خرید محله ای (Neighborhood Centre)

یکی از انواع مراکز خرید، مرکز خرید محله ای است. این مراکز متشکل از 20-15 فروشگاه بوده و فاصله آنها از مرکز  شهرک های مسکونی اطراف حداکثر حدود 2.5 کیلومتر می باشد. این مرکز حدود 5000 مترمربع فضای قابل اجاره(gross leasable area) دارند. پیکره بندی این مرکز به صورت افقی و معمولاً یک طبقه در نظر گرفته می شوند. دامنه سایز این مراکز از 3000 الی 10000 مترمربع متفاوت است. در این مراکز توجه به موضوع جذابیت و لنگر در حد متوسط است و معمولاً دپارتمان استور و یا واحدهای لنگری معروفی در آن حضور ندارند. اخیراً توصیه و تلاش می شود که کاربری این مراکز تنها به کالاهای مصرفی خانوار محدود نشده و واحدهائی برای ارائه خدمات عمومی و یا گردهمایی های شبانه نیز در آنها راه اندازی شود.

مرکز خرید محله ای

  • مرکز خرید ناحیه ای(Community Centre)

یکی از انواع مراکز خرید، مرکز خرید ناحیه ای است. این گونه مرکز معمولاً در حاشیه شهرها و روستاها که مردمان آنها از درآمد مالی زیادی برخوردار نیستند، تشکیل می شود. تمرکز اصلی بر روی پائین نگهداشتن قیمت تمام شده کالاها است. اگر چنین مرکزی بخواهد در شهر تشکیل شود با توجه به گرانی اجاره، باید از حمایت انجمن های محلی که به فعالیتهای غیرانتفاعی مشغول بوده و از فضای آزاد و غیر ضروری برخوردارند، استفاده کنند تا میزان اجاره به حداقل رسیده و قیمت تمام شده به حد موردنظر نزدیک شود. این انجمن ها بعضاً خود به تاسیس این مراکز اقدام می کنند و از محل اجاره بها و سرقفلی پائین واحدهای خود بودجه لازم برای اداره و ادامه فعالیت خود را فراهم می آورند. بنا به تحقیق گرهام و بایبل(Graham&Bible,1992) تعداد واحدهای تجاری و یا خدماتی این مراکز معمولا بین 20-70 واحد بوده و از فضای قابل اجاره حدود 10000 الی 45000 مترمربع برخوردار می باشند، ولی بیشتر آنها به میزان 15000 مترمربع محدود شده اند. در این مرکز معمولا یک دپارتمان استور آماتور و تعدادی از شعب تولید کنندگان کالا حضور دارند که کالاهای خود را مستقیماً از محل تولید به بازار مصرف عرضه می کنند تا ارزانتر باشند.

مرکز خرید ناحیه ای

  • مرکز خرید منطقه ای (Regional Centre)

یکی دیگر از انواع مراکز خرید، مرکز خرید منطقه ای است. سایز مراکز خرید منطقه ای بسیار متفاوت است. معمولاً تعداد فروشگاه های آن بین 70-225 فروشگاه با توجه به نیاز منطقه ای می باشد، اما حداقل یک دپارتمان استور حرفه ای که نقش لنگر را داشته در بین آنها حضور دارد. فاصله این گونه مراکز از محل حضور مشتریان بین 15-90 کیلومتر متفاوت است. فضای قابل اجاره این مراکز بین 3000 الی 85000 مترمربع متغیر بوده ولی اغلب آنها در محدوده 45000 مترمربعی هستند. در این مراکز به دلیل فاصله نسبتاً زیاد از محل حضور مشتری، به جذابیت، بیشتر توجه می شود. پیکره بندی این مراکز عموماً عمودی و یا مختلط است.

مرکز خرید منطقه ای

 

  • مرکز خرید فرامنطقه ای(Super regional Centre)

یکی دیگر از انواع مراکز خرید ، مرکز خرید فرامنطقه ای است. مرکز خرید فرامنطقه ای پهنه وسیع و متنوعی از صنوف فعال در صنعت مواد غذایی، پوشاک، مبلمان، اسباب و اثاثیه منزل را شامل می شود. دامنه فضای قابل اجاره این مراکز بین 60000 الی 150000 مترمربع بوده و معدل آن حدود 80000 مترمربع است. حداقل سه دپارتمان استور حرفه ای در این مراکز حضور دارند که بعضاً مساحت هر یک از آنها حدود 10000 مترمربع است. در این مراکز به جذابیت بسیار توجه می شود. لذا از انواع نمادهایی که لنگر محسوب می شوند، استفاده می کنند. پیکره بندی این مراکز عموماً عمودی و یا مختلط است.

مرکز خرید فرامنطقه ای

 

  • انواع مراکز خرید – مرکز خرید مد یا اختصاصی (Fashion/ Specialty Center )

یکی دیگر از انواع مراکز خرید ، مرکز خرید مد یا اختصاصی است. این نوع مراکز در زمره گرانترین مراکز خرید قرار داشته و عمدتاً از مارک ها و برندهای معروف تشکیل می شوند. از نظر کمی، بیشتر آنها به مراکز عرضه پوشاک اختصاص دارند و از ترکیب صنوفی که به طور مستقیم با یکدیگر ربط دارند، تشکیل می شوند. مثلاً در نوع مختص به پوشاک، آمیخته ای از بوتیک های ویژه پوشاک مختلف، لوازم آرایش، عرضه کنندگان محصولات فرهنگی- هنری، موزه های اختصاصی و احتمالاً رستوران و کافی شاپ های گران قیمت می باشند. مراکز مد معمولاً در مناطق بسیار گران شهری تاسیس شده و از لند اسکیپ بسیار زیبایی نیز برخوردار هستند. نمونه های خدماتی آنها حتی اجتماع جراحان معروف را نیز در بر می گیرد که برای انجام خدمات جراحی و بیمارستانی، تشکیل مرکز اختصاصی می دهند. موارد متعددی نظیر اتومبیل، کامپیوتر، گوشی تلفن همراه، پرده، طلاو جواهرات، بهانه خوبی برای تاسیس چنین مراکزی می باشند. وسعت این گونه مراکز خرید معمولاً بین 15000 الی 50000 مترمربع است. ولی می تواند با توجه به تعداد رقبا و ظرفیت بازار هدف، بسیار کوچکتر نیز باشند.

مرکز خرید مد یا اختصاصی

چرا نگاهی به این مقاله نمی اندازید؟؟؟؟

قابلیت دیده شدن مرکز تجاری

  • انواع مراکز خرید- مرکز خرید بی رقیب (Power Centre)

یکی دیگر از انواع مراکز خرید ، مرکز خرید بی رقیب است. اصطلاح بی رقیب از این جنبه بر این مراکز اطلاق می شود که به دلیل سرمایه در گردش بسیار زیاد و کار بی پیرایه واحدهای تجاری حاضر در آنها، رقیبی برای رقابت ندارند. اختلاط صنوف آنها معمولاً از چند دپارتمان استور حرفه ای و چند شعبه تولید به مصرف بسیار بزرگ که قادرند کالاهای خود را زیر قیمت بازار خرده فروشانی نظیر مراکز جوار محله و مال های منطقه ای عرضه نمایند، تشکیل می شود. حراج های وقت و بی وقت این عرضه کنندگان امکان تولد رقیب برای آنها را ناممکن می کند. مشتریان این مراکز اقشار پر جمعیت با درآمد متوسط به پائین هستند که حاضرند برای تامین نیازهایشان راه دور را تحمل کرده و امکان مصرف بالا در خانواده آنها نیز فراهم است. زیرا معمولا بسته بندی کالاهای خوراکی موجود در این فروشگاه ها کمی بزرگتر از مراکز خرید جوار محله است. لذا اصلی ترین جاذبه این مراکز، قیمت کالاهاست. از این نظر به دکوراسیون گران قیمت و لند اسکیپ چشم نواز که نگهداری آن هزینه های زیادی را به مرکز خرید تحمیل میکنند، نیاز نیست. وسعت فضاهای قابل اجاره این مراکز بین 25000 الی 60000 مترمربع است.

انواع مراکز خرید مرکز خرید بی رقیب

 

  • مرکز خرید با گرایش فرهنگی هنری (Themes/Festival Centre)

یکی دیگر از انواع مراکز خرید ، مرکز خرید با گرایش فرهنگی – هنری  است. فسلفه وجودی این مراکز بیشتر جلب توریست و مسافر است. همانگونه که در ابتدا اشاره شد مراکز خرید کارکردهای متفاوتی دارند که یکی از آنها پاسخگویی به نیاز جویندگان فرهنگ و سوغاتی است. لباس های محلی و صنایع دستی و هنری تمام کشورها به خودی خود از جاذبه و خاصیت لنگری برخوردارند، ولی معمولاً به کمک رستوران ها، کافی شاپ ها و وسایل تفریح و سرگرمی خاصیت لنگری آنها افزایش می یابد. این مراکز از فضاهای مناسب برای برگزاری جشن ها و مناسبت های فرهنگی نیز برخوردار می باشند که در زمان برگزاری آن مراسم، گردشگران بسیاری از کشورهای دور و نزدیک به سمت آنها سرازیر می شوند. از این رو نمای ظاهری و دکوراسیون داخلی این مراکز باید با مراسم و جشن هایی که در آنها مشهود است که کاربردی کوتاه مدت ولی بسیار موثر از جنبه اقتصادی دارد. محل تاسیس این مراکز، بیشتر مراکز شهرهای توریستی است و وسعت فضاهای قابل اجاره آنها بین 8000 الی 25000 مترمربع است. پیکره بندی این مراکز به صورت راسته یا بازارهای افقی است.

انواع مراکز خرید مرکز خرید با گرایش فرهنگی- هنری

 

  • مرکز خرید شعب یا نمایندگی ها (Outlet Centre)

یکی دیگر از انواع مراکز خرید ، مرکز خرید شعب است. یک مرکز خرید شعب و نمایندگی ها ممکن است دائمی یا موقتی باشد، به هر صورت تشکیل دهندگان آن معمولاً شعب فروش و یا نمایندگی  های کارخانجات تولیدی می باشند که برای حذف واسطه ها، راساً به توزیع کالاهای خود مبادرت می نمایند. پیکره بندی این مراکز همواره به صورت راسته و یا بازار افقی بوده و به طور معمول فروشگاه های کوچک در بین آنها وجود ندارند. محل تاسیس این مراکز حومه روستاها و یا شهرهایی که اقشار با درامد کم و پرجمعیت در آنها ساکن هستند بوده و مساحت قابل اجاره آنها بین 4000 الی 5000 مترمربع است.

مرکز خرید شعب یا نمایندگی ها

 

انجمن بین المللی مراکز خرید (international council of shopping centers) مایحتاج زندگی مصرف کنندگان را از دریجه چشم آنان در سه حوزه مختلف مایحتاج فورس ماژور، مایحتاج غیر فورس ماژور و حوزه مایحتاج بینا­بینی دسته بندی می نمایند. حوزه مایحتاج فورس ماژور (Convenience district) شامل کالاها و خدماتی می شود که خیلی زود به آنها نیاز می شود از این رو ضرورت دارد که به راحتی در دسترس باشند.

 

حوزه مایحتاج غیر فورس ماژور( Destination district)  شامل کالاها و خدماتی می شود که نسبتاً دیر به آنها نیاز می شود اگر هم در دسترس نباشند مصرف کننده حاضر است فاصله نسبی بیشتری را برای تامین آنها طی نماید.  حوزه مایحتاج بینا­بینی (comparison district) کالاها و خدماتی را در برمی گیرد که نیازمندی به آنها به حدی است که فرصت بررسی، چانه زنی، مقایسه و استعلام برای مصرف کننده وجود دارد و مصرف کنندگان مایلند با توجه به قدرت خرید خود از حق انتخاب بیشتری در این گونه کالاها برخوردار باشند. دیدگاه این انجمن در خصوص دسته بندی حوزه های مختلف در جدول زیر منعکس گردیده است.

 دسته بندی صنوف به حوزه های مختلف

انواع صنوف حوزه فورس ماژور حوزه بینا­بینی حوزه غیر فورس ماژور
عرضه کنندگان کالا با دسترسی راحت * *  
کسب و کارهای خدماتی * *  
عرضه کنندگان خواربار * *  
خدمات خشک شویی * *  
رستوران های سنتی * * *
آشپرخانه تهیه غذا * * *
عرضه کنندگان نوشیدنی های مختلف * * *
کافی شاپ ها * * *
داروخانه ها و دراگ استورها * * *
سالن های آرایش * * *
عرضه کنندگان خدمات مالی   *  
تجهیزات ورزشی، کتاب و موسیقی   * *
مطب چشم پزشکان   * *
آموزشگاه هنرهای رزمی، رقص، یوگا   * *
محل های تفریح شبانه   * *
عرضه کننده لوازم التحریر و هدایا   * *
عرضه کننده پوشاک، کفش و زینت آلات   * *
جواهر فروشی ها   * *
باشگاههای ورزشی و بدنسازی   * *
عرضه کنندگان لوازم آرایش و عطر   * *
عرضه لوازم الکتریکی، مصالح کار   * *
مطب متخصصین خدمات بهداشتی     *
سینما و تئاتر     *
هتل     *
عرضه کننده و سایل خانه و مبلمان     *
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *